Vast niet iedereen had vooraf gedacht dat een Texaans trio dat Thaise funk, Iraanse psychedelica en vele andere stijlen speelt voor dé doorbraakshow van Best Kept Secret 2018 zou zorgen. Toch is dat precies wat er gebeurde op een uitpuilende TWO en sindsdien mogen we Khruangbin officieel een sensatie noemen. Met het gloednieuwe album Mordechai op zak komen ze in 2021 terug, zet je alvast schrap voor een ontspannen muzikale trip op Best Kept Secret!

Sommige bands draaien een as om zichzelf op zoek naar diepere betekenis, al heeft MICH, de supergroep rondom creatievelingen Piet Parra, Rimer London, Sofie Winterson, Bastiaan Bosma (Aux Raus) en Mick Johan, daar vrij veel lak aan. Als een nachtvlinder fladderend van lichtbron naar lichtbron proeft MICH van stijlen als shoegaze, wavepop en Krautrock, ieder liedje even geschikt voor een kalme nachtrit als de dansvloer. Muziek als een warme, duistere tunnel die de luisteraar leidt door al het trammelant. Op het podium is MICH nog een tandje explosiever en bijtender.

Of ze nu rafelige indierock spelen of gewoon volbloed popliedjes uit de mouw schudden, het liedje regeert altijd bij het Amsterdamse trio WIES. De Nederlandstalige teksten van Jeanne Rouwendaal zitten tjokvol universele herkenningspunten. Single ‘Soms Is Het Te Laat’ blikt nostalgisch terug op de grillige jaren aan de middelbare school en hoe vergankelijk het leven soms kan zijn, terwijl ‘Radiostilte’ mediteert op hoe een gebrek aan communicatie juist voor veel lawaai zorgt tussen de oren. Dat is WIES in een notendop: de grootste tegenstellingen en dilemma’s samenknopen tot vlotte, trefzekere liedjes die precies de juiste kern raken.

Met artiesten als Charli XCX en Christine & The Queens dikgedrukt op zijn CV zit Mura Masa James Blake en Kevin Parker nauw op de hielen als de meest veelbesproken sterproducer/muzikant in de popmuziek. In tegenstelling tot die twee grote namen is de Brit stukken grilliger in zijn zelfgekozen richtingen. Waar zijn vorige releases nostalgische pop loodsten naar de verre toekomst, zoekt hij op nieuwe langspeler R.Y.C. dapper de niches van de donkere gitaarmuziek op, met gastbijdragen van slowthai, Clairo, Tirzah en Georgia. Hoe dit op het podium precies zal uitpakken is minstens zo spannend.

Wie Courtney Marie Andrews’ prachtplaat May Your Kindness Remain opzet hoort het geluid van pure gulheid, medeleven en liefde. Er is een overschot aan artiesten die het onrecht in de wereld hardhandig met de grond gelijk maken; Andrews heeft haar punkverleden lang geleden ingeruild voor warme soulvolle country en americana die investeert in de vriendelijkheid en goedheid van de mens. Op Best Kept Secret zitten er duizenden mensen met elkaar opgescheept dus een goed gebaar een helpende hand maakt het voor iedere festivalganger net een stukje memorabeler. En de goudeerlijke liedjes van Courtney Marie Andrews natuurlijk ook!

Angel Bat Dawids eerste album The Oracle werd meteen een belangrijke mijlpaal binnen de hedendaagse jazz. Ondanks de nonchalante opnamemethoden ademt deze muziek een unieke mystiek. David haalt haar creatieve energie uit de geschriften van Yusef Lateef en Margaret Burroughs, de Association for the Advancement of Creative Musicians, de grote jazzlegendes en zelfs Mozart. Daarin snijdt deze in Chicago gevestigde pianist, klarinettist en componist haar eigen groothartige artistieke streven; hoe muziek een middel kan zijn voor zelfverbetering, nieuwsgierigheid en maatschappelijk welzijn.

Dit vijfkoppige collectief uit Philadelphia, New York en Washington DC verbindt de indringende kracht van punk met de geestverruimende kwaliteiten van kosmische jazz. Dichteres en vocalist Camae Ayewa (Moor Mother), saxofonist Keir Neuringer, trompettist Aquiles Navarro, bassist Luke Stewart en drummer Tcheser Holmes maken muziek die tonaal schommelt tussen bedwelmend impressionisme en overweldigende confrontaties. Iedere show van Irreversible Entanglements is weer een nieuwe, zinderende ervaring.

Het Congolese collectief KOKOKO! wekt de geest van protest op door letterlijk muziek te maken uit niets. Zelfverzonnen instrumenten worden gebouwd uit alledaagse voorwerpen of grofvuil, en vervolgens gespeeld met onomwonden passie en virtuositeit. Deze vernieuwende stroming van Congolese jazz wordt op het podium en in de studio vervlochten met elektronische producties, wat leidt tot een ongekend opzwepend tafereel. Met lokale Afrojazz-vertakkingen als Amerikaanse hiphop als belangrijke inspiratiebronnen gooit KOKOKO! werkelijk alle registers open. Voor wie graag buiten de geijkte vierkwartsmaat wil dansen is dit zeker eentje om aan te vinken.

Het debuutalbum Since I Left You van de Australische samplegroep The Avalanches sloeg in 2000 in als een bom, waarna Robbie Chater en Tony Di Blasi jaaaaarenlang werkten aan het vervolg. In 2016 waren The Avalanches plotseling terug met het album Wildflower, dat hoge ogen gooide in de jaarlijstjes. De recent verschenen singles doen daar niet voor onder. Het geheim van The Avalanches? Duizenden samples uit decennia aan muziekgeschiedenis buitelen over elkaar heen in één lange psychedelische, funky en bovenal levenslustige trip. Laat de zomer maar komen.

Yellow Days is het pseudoniem van songwriter en producer George van den Broek. Dit wonderkind produceert een fijnzinnige cocktail van lo-fi soul, alternatieve pop en neo-psychedelica, met liedjes waar de melancholie vanaf druipt. De Brit met Nederlandse naam wordt regelmatig vergeleken met King Krule en Francis & The Lights en wij snappen heel goed waarom. Binnen dat spanningsveld tussen zonnige, funky arrangementen en teksten die door merg en been snijden is Yellow Days zo trefzeker als een serenade bij zonsondergang.