Vast niet iedereen had vooraf gedacht dat een Texaans trio dat Thaise funk, Iraanse psychedelica en vele andere stijlen speelt voor dé doorbraakshow van Best Kept Secret 2018 zou zorgen. Toch is dat precies wat er gebeurde op een uitpuilende TWO en sindsdien mogen we Khruangbin officieel een sensatie noemen. Met het gloednieuwe album Mordechai op zak komen ze in 2021 terug, zet je alvast schrap voor een ontspannen muzikale trip op Best Kept Secret!

Geloof ons: deze hyperactieve Australische psychrockers live zien, is een kosmische ervaring die je altijd zal bijblijven. Van de twee drummers die ongelooflijk strak samenspelen tot de nooit inzakkende energie en genialiteit van mad scientist Stu Mackenzie. In hun tienjarige bestaan brachten ze al vijftien albums, twee EP’s en vier live-albums uit die een breed spectrum aan genres beslaan: van garagerock tot jazz-fusion, en van thrash metal tot folk tot progressieve rock. Bijzijn is meemaken, wij weten zeker dat je zwetend uit de moshpit komt en niet meer dezelfde persoon zult zijn.

Dat Jamie xx het ook alleen kan, heeft hij al jaren geleden bewezen. In 2016 speelde de beatmaker van The xx niet zomaar een show op Best Kept Secret, maar sloot hij als dj het hoofdpodium af met een even volwaardige als exotische headline-set. Als ware selector putte hij uit de hele muziekgeschiedenis, maar mocht een track als zijn eigen ‘Loud Places’ (feat. Romy, zijn bandmaatje bij The xx) natuurlijk niet ontbroken. Nu is Jamie xx terug, en hoe. Zet zijn nieuwe track ‘Idontknow’ maar eens op als je vergeten was hoe een banger ook al weer klinkt. De vrijdagavond van Best Kept Secret 2021 is nog ver weg, maar dat hij in euforie eindigt mogen we nu al wel stellen.

Het Middellandse Zeegebied bruist van culturen die nog ondervertegenwoordigd zijn binnen de mainstream, waaronder muziekstijlen die eeuwenlang onveranderd zijn gebleven. Marina Satti heeft de bijzondere gave deze te integreren in een modern, opzwepend popgeluid. Van meerstemmige traditionele Griekse zang tot Midden-Oosterse invloeden, Satti is van alle markten thuis. Haar eigen achtergrond was hierbij een belangrijk katalysator: ze is geboren op Kreta uit Grieks-Soedanese ouders met een grote voorliefde voor jazz.

Sommige bands draaien een as om zichzelf op zoek naar diepere betekenis, al heeft MICH, de supergroep rondom creatievelingen Piet Parra, Rimer London, Sofie Winterson, Bastiaan Bosma (Aux Raus) en Mick Johan, daar vrij veel lak aan. Als een nachtvlinder fladderend van lichtbron naar lichtbron proeft MICH van stijlen als shoegaze, wavepop en Krautrock, ieder liedje even geschikt voor een kalme nachtrit als de dansvloer. Muziek als een warme, duistere tunnel die de luisteraar leidt door al het trammelant. Op het podium is MICH nog een tandje explosiever en bijtender.

Octavians angst voor hokjes is precies waarom hij een van de meest baanbrekende artiesten van het moment is. Na het viral-succes van zijn megahit ‘Party Here’ werd zijn debuutalbum SPACEMEN een grillig pronkstuk van zijn ontembare creativiteit: een vrijgevochten mix van grime, drill en moderne house. Octavian’s producties klinken kleurrijk en buitenaards maar zoomen tegelijkertijd in op de onverbloemde realiteit. Weinig rappers klinken tegenwoordig zo experimenteel, en toch ook zo toegankelijk.

Na een samenwerking met The National op vorige langspeler I Am Easy To Find maakt de Londense muzikant Eve Owen haar eerste voorzichtige solo-uitstapjes. Het eerste wapenfeit ‘She Says’ is alvast ademstokkend mooi; een breekbaar, dromerig piano-liedje dat plots een beklemmende intense wending krijgt. Aaron Dessner, een van de getalenteerde tweelingbroeders in The National, mocht achter de knoppen plaatsnemen. Iets zegt ons dat we in de toekomst véél meer gaan horen van Owen: het zoveelste Goed Bewaarde Geheim maakt haar opwachting op het festival der Goed Bewaarde Geheimen!

Of ze nu rafelige indierock spelen of gewoon volbloed popliedjes uit de mouw schudden, het liedje regeert altijd bij het Amsterdamse trio WIES. De Nederlandstalige teksten van Jeanne Rouwendaal zitten tjokvol universele herkenningspunten. Single ‘Soms Is Het Te Laat’ blikt nostalgisch terug op de grillige jaren aan de middelbare school en hoe vergankelijk het leven soms kan zijn, terwijl ‘Radiostilte’ mediteert op hoe een gebrek aan communicatie juist voor veel lawaai zorgt tussen de oren. Dat is WIES in een notendop: de grootste tegenstellingen en dilemma’s samenknopen tot vlotte, trefzekere liedjes die precies de juiste kern raken.

Waltzburg doet bij vlagen denken aan de lome gitaarpop van Real Estate, de warme folkrock van Kevin Morby en de springerige indie van Vampire Weekend. Bovenal zijn de Nijmegenaren een hechte vriendenband, waardoor de liedjes een zekere bezieling en inhoud blijven ademen. Ondanks alle tegenstrijdigheden des levens weegt dit gezelschap de wereld niet al te zwaar. Waltzburg is wat je noemt een gevalletje ‘glas halfvol’: verwondering en spelplezier voeren de boventoon.

Muzikant en producer Ela Minus is weliswaar een opkomende naam, deze bedrijvige Colombiaanse heeft inmiddels een vrij intensief pad afgelegd. Ze speelde ruim tien jaar drums in een hardcoreband en studeerde vervolgens aan de gerenommeerde Berklee College of Music in Amerika. Nu opereert ze binnen een totaal ander spectrum: een combinatie van fijnzinnige, tintelende elektronica en dansbare synthpop.